Corporate storytelling

HOME > BLOG > Corporate storytelling

Verover het unieke stuk in het brein van je doelgroep ⚔️

Marty Neumeier beschrijft in zijn boek ´The Brand Gap´: ‘Een merk of brand is het onderbuikgevoel van een persoon over een bepaald bedrijf, service of product. Het is niet wat jij zegt dat het is, maar wat zij zeggen dat het is.’

Wanneer je jouw ‘waarom’ weet te verpakken in een sterk merkverhaal creëer je karakteristieke eigenschappen aan je bedrijf waar een groep mensen zich mee kan identificeren (of juist niet). De één zal zich aangesproken voelen tot orde en stabiliteit, de ander door disruptie en chaos. Als de waarom van jouw merk de waarom van je klant vervult, zal jouw merk hoger op waarde geschat worden dan de competitie. Hierdoor creëer je een echte merkvoorkeur en dit is het verschil tussen een blik frisdrank en een blik Coca-Cola.

Archetypen

Jouw klanten worden aangetrokken tot verhalen. In de breedste zin van het woord. Dit zijn niet alleen verhalen uit boeken, maar ook films, games, mythen, sagen en religies zijn in de kern gebaseerd op een verhaal wat zich ontvouwt. Deze verhalen bestaan uit interacties en conflicten tussen personages en persoonlijkheden.

Archetypen zijn symbolen voor deze personages en persoonlijkheden. Het zijn rollen die de karakters in een verhaal innemen om bepaalde sterktes, zwaktes en verwachtingen te creëren. Het concept van de archetypen is ontstaan in de psychologie. Sigmund Freud benoemde het concept van het onderbewustzijn waar de psychoanalyse op gebouwd is. Daarna is Carl Jung een stap verder gegaan en heeft het concept van het collectieve onderbewustzijn gedefinieerd. Een gedeelde plek buiten de fysieke wereld waar de verbeelding ongeremd zijn werk kan gaan.

De psychologie van de archetypen laat ons een kijk nemen in de dynamiek van onze (onderbewuste) gevoelens door middel van verhalen. We herkennen deze archetypen en deze zijn een cultuur overstijgend onderdeel van de mensheid.

Communicatie komt dus ook voor in het collectieve onderbewustzijn, wat wordt getriggerd door archetypische patronen. We communiceren dus niet alleen via woorden, grammatica, geluiden en visualisaties maar ook door middel van onderbewuste narratieve rollen en protocollen.

Merkstrategie in de praktijk

Wanneer je als bedrijf de rijkdom van deze archetypen weet te koppelen aan je product of dienst kun je met jouw merk een uniek stuk in het brein van je doelgroep veroveren. Het is dus enorm waardevol om eens uit te zoomen en te kijken naar welke rol je bedrijf nu eigenlijk vervult. Stel jouw bedrijf is een karakter in een verhaal, welk karakter zou hij of zij dan wezen?

Dit kan een ankerpunt voor alle touchpoints met je klant zijn, zoals je logo, huisstijl, website, tone-of-voice, campagnestrategie of hoe je de telefoon opneemt. Als al deze touchpoints uitgelijnd zijn met elkaar, dan ‘klopt’ het merkgevoel voor je klant. Ongeacht welke rol je merk inneemt.

De auto-industrie is al meer dan een eeuw oud en is uitgegroeid tot een divers speelveld met verschillende niche-merken. Het vormt een helder voorbeeld van een archetype-model binnen een markt.

Tesla – Creëerder: De functionaliteiten van een Tesla wagen zijn uniek, trendsettend en duwen de industrie in de richting wat auto’s in de toekomst gaan zijn.

Volvo – Onschuldige: Volvo staat al jaren voorop als het gaat om het bouwen aan technologie om aanrijdingen te voorkomen en het beschermen van de inzittenden bij een crash. Daarnaast zijn ze de uitvinder van de driepuntsgordel waarna ze het patent ter beschikking stelde voor autofabrikanten overal ter wereld.

Mercedes – Heerser: De slogan van het merk is “The best or nothing”. En het is waar dat ze een stapje extra doen voor de kwaliteit. Mercedes-Benz is een auto die mensen vertrouwen en controle geeft. Wie de auto bestuurt, voelt dat hij tot een nobele specifieke high-class groep behoort en meer verdient dan alleen een gewone auto.

De 12 archetypische rollen hierboven staan aan het hoofd van een familie. Elke familie bestaat uit 5 archetypen. Dit maakt een selectie van wel 60 archetypen met elk een eigen verhaal, karakter, sterktes en valkuilen. We gaan graag met je zitten om een creatieve positionering voor jouw bedrijf te creëren en de rijkdom van verhalen in jouw bedrijf te implementeren.

(Re)branding of designvraag?

WE GAAN GRAAG MET JE ZITTEN

Sterke verhalen

Wireframe: De strategische opbouw van een succesvolle website

Als het gaat om het ontwerpen van websites, is een solide basis essentieel. En dat is waar wireframing in beeld komt. Wireframing is een belangrijke stap in het webdesignproces waarbij de blauwdruk van een website wordt gemaakt. Je kunt het zien als de bouwtekening van een gebouw. Het is een visuele representatie van de structuur, […]

Corporate storytelling

Verover het unieke stuk in het brein van je doelgroep ⚔️ Marty Neumeier beschrijft in zijn boek ´The Brand Gap´: ‘Een merk of brand is het onderbuikgevoel van een persoon over een bepaald bedrijf, service of product. Het is niet wat jij zegt dat het is, maar wat zij zeggen dat het is.’ Wanneer je jouw ‘waarom’ weet te […]

Even kennismaken?

We gaan graag met je zitten

Even kennismaken?

We gaan graag met je zitten